Motywy literackie „Charliego i fabryki czekolady” - klp.pl
Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Motyw odmiany losu – gdy poznajemy Charliego mieszka wraz z rodzicami i dziadkami w maleńkim domku. Rodzina je jedynie chleb z margaryną, ziemniaki i kapustę, a po utracie pracy przez pana Bucketa zaczyna głodować. Chłopak słodycze je tylko raz na rok – w dzień swoich urodzi dostaje tabliczkę czekolady. Marzy więc o czekoladzie. Jego los odmienia się, gdy za trzecim razem w tabliczce czekolady odkrywa Złoty Talon. Dzięki niemu może przestąpić progi fabryki czekolady pana Wonka. Dzięki dobremu sercu i posłuszności najdłużej zwiedza zakład czarodzieja. Jego los odmienia się w jednej chwili – dowiaduje się, że pan Wonk wyznaczył go na swojego następcę i chce przekazać mu fabrykę. Od tego momentu rodzina Charliego przeprowadza się do nowego „słodkiego” lokum. Możemy wierzyć, że już nigdy nie spotka ich nic złego, a Charlie będzie dobrym następcą Wonki.

Motyw ucznia i mistrza - mistrzem w powieści jest oczywiście Willy Wonka. To on wprowadza do swojej fabryki czekolady dzieci i prowadzi je przez różne pomieszczenia. Tłumaczy wszystkim gościom gdzie się znajdują, jest przewodnikiem, kapitanem jachtu, nauczycielem. O swych wynalazkach mówi z dumą. Dzieci słuchają go z zaciekawieniem, jednak niektóre się nudzą, łamią zakazy wprowadzone przez mistrza, a przez to spotyka ich zły los. Pan Wonka zdaje sobie sprawę z niebezpieczeństw, jednak złe przygody traktuje jako lekcję pokory nieposłusznych uczniów. Na najlepszego z nich czeka nagroda – Charlie zostaje następcą mistrza. Będzie się uczył od niego sekretów, by w przyszłości przejąć fabrykę. Tylko on zasługuje na miano prawdziwego, posłusznego ucznia.

Motyw niegrzecznego dziecka - Nieposłuszne dzieci, które dzięki przygodom przechodzą przemianę to częsty motyw literacki. W powieści „Charlie i fabryka czekolady” spotykamy czwórkę urwisów, z których każdy ma swoją wadę. Augustus jest zbyt łakomy, wciąż objada się czekoladą, Violet nie chce przestać żuć gumy, czyni to nieustannie, dodatkowo nie szanuje swych rodziców. Dla Mikea najważniejsze jest oglądanie telewizji, poza tym nic się dla niego nie liczy, zaś Veruce to rozpieszczona i rozwydrzona dziewczynka. Gdy znajdują się w fabryce pana Wonki nie potrafią powstrzymać swych negatywnych zapędów. Łamią zasady i każde spotyka za nto kara – Augustus zostaje wessany przez rurę. Mike staje się liliputem, Violet zmienia się w wielką jagodę, zaś Veruce trafia do zsypu na śmieci. Pobyt w fabryce dał niesfornym dzieciom nauczkę – powinniśmy wierzyć, że zmienią swoje postępowanie.

Motyw biedy - Charlie żyje w biednym domu. Jedynym żywicielem rodziny jest pan Bucket, który pracuje przy taśmie w fabryce pasty do zębów. Praca ta nie zapewnia godziwego bytu rodzinie. Pani Bucket opiekuje się domem i dziadkami. Do jedzenia rodzina ma jedynie chleb z margaryną, na obiad ziemniaki z kapustą, a na kolację kapuśniak. Po utracie pracy bw wyniku pożaru pan Bucket odśnieża. Przynosi jeszcze mniej pieniędzy i rodzina zaczyna głodować. Ich warunki lokalowe także są złe – mieszkają w malutkim domku na skraju miasta. Czworo dziadków śpi w jednym łóżku, zaś państwo Bucketowie i ich Sym śpią na materacach. O biedzie rodziny świadczy także fakt, że czekoladę Charlie je tylko raz w roku – na swoje urodziny. Mimo to wszyscy wydają się być szczęśliwi ponieważ łączy ich miłość, szacunek i przywiązanie.

Motyw starości - najstarszymi bohaterami powieści Dahla są Joe i Josephina – dziadkowie pana Bucketa oraz George i Georgina – dziadkowie pani Bucket. Śpią oni po dwóch stronach jednego łóżka. Wszyscy mają powyżej dziewięćdziesięciu lat: „Każde z czworga staruszków miało ponad dziewięćdziesiąt lat. Byli tak pomarszczeni jak suszone śliwki, tak kościści jak szkielety, i całymi dniami leżeli w łóżku - każda para po swojej stronie - z nocnymi czepkami na głowach, aby nie marznąć, a ponieważ nie mieli nic do roboty, więc tylko sobie podrzemywali.” Ich największą radością i miłością był wnuczek – Charlie – codziennie przychodził wieczorem, by się z nimi pożegnać. Wówczas słuchał opowieści dziadków, na przykład o fabryce zapałek. Mimo swoich ponaddziewięćdziesięciusześciu lat dziadek Joe okazał się żwawym staruszkiem. Z radości wyskoczył z łóżka i zaczął podskakiwać. To on udał się wraz z Charliem do fabryki czekolady i towarzyszył chłopcu, ciesząc się jak dziecko. Dziadkowie na wieść o przenosinach z małego domku zaprotestowali – nikt na starość nie lubi niczego zmieniać – jednak zostali „zmuszeni” do przeprowadzki.

Motyw winy i kary - postaci w powieści Dahla są albo dobre, albo złe. Od początku, gdy dowiadujemy się o dzieciach, które zdobyły Złote Talony wiemy, że mają one wady, są odpychające – służą temu miedzy innymi komentarze dziadków. jednak ich złe zachowanie – łakomstwo mania żucia gumy, oglądania telewizji, wyniosłość, wpadanie w złość, egoizm zostają ukarane. Jedynie kryształowy na tym tle Charlie dostępuje nagrody.


Polecasz ten artykuł?TAK NIEUdostępnij


  Dowiedz się więcej
1  Charlie i fabryka czekolady - streszczenie szczegółowe
2  Bohaterowie „Charliego i fabryki czekolady”
3  Kompozycja i narracja „Charliego i fabryki czekolady”



Komentarze: Motywy literackie „Charliego i fabryki czekolady”

Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)
Imię:
Komentarz:
 





Streszczenia książek
Tagi: